5 gouden tips voor je social media

Twitter, Facebook, Youtube, Linked-in: je kunt als ondernemer niet meer zonder social media als slimme marketingtool. Maar hoe krijg je nou meer online volgers en fans, die ook nog eens juist met jou zaken willen doen? Ik geef je hier alvast 5 gouden tips voor je social media.

1. Deel wat interessant is voor jouw doelgroep
Delen is het nieuwe hebben! Zorg ervoor dat je op social media niet alleen maar pure reclame maakt voor je bedrijf. Af en toe reclame maken is natuurlijk goed, maar zorg voor een goede afwisseling met interessante informatie. Een van mijn belangrijkste tips: deel tips & tricks, interessante ontwikkelingen en trends in jouw vakgebied of leuke artikelen over jouw branche. Interessante content zorgt namelijk voor waardering bij je volgers op social media. Je laat bovendien zien dat je verstand van zaken hebt en weet wat er speelt. Hebben je fans jouw producten of diensten nodig, dan zullen ze eerder bij jou aankloppen (als dé expert).

2. Kies voor afwisseling en regelmaat
Wil je je fans op social media blijven boeien en voorkomen dat ze afhaken? Dan is het belangrijk om je berichten te variëren. Zorg steeds voor verrassende en inspirerende content. Plaats je berichten regelmatig, zodat je elke keer weer onder de aandacht komt van je doelgroep. Zo vergroot je constant je online zichtbaarheid.

3. Zorg dat jouw berichten steeds bovenaan staan

Onderzoek wanneer je doelgroep online is, door de reacties op je social mediaberichten en het aantal bezoekers op je website te monitoren. Is jouw doelgroep online in hun vrije tijd of juist onder werktijd? Houd vervolgens rekening met het moment waarop je de content plaatst. Zo zorg je ervoor dat jouw berichten steeds bovenaan staan zodra jouw doelgroep op Twitter, Facebook of Linked-in kijkt. Speel gerust met verschillende tijdstippen om het effect te toetsen. Er zijn daarnaast hele slimme opties om je berichten te promoten, zodat ze steeds bovenaan staan in het nieuwsoverzicht van jouw doelgroep. Deze mogelijkheden zijn er al vanaf een paar euro per dag!

4. Maak het persoonlijk
Je kunt natuurlijk je nieuwe producten heel zakelijk presenteren via je social media. Je kunt het ook iets persoonlijker maken door te zeggen dat je heel trots bent op de nieuwe producten. Of op een gewonnen prijs, je nieuwe leuke collega of die nieuwe bedrijfsauto met logo (tip: tag dan ook nog even de autodealer en het logobedrijf, vinden zij ook leuk). Of die heerlijke appeltaart laten zien die je van je blije klant hebt gekregen. Beeld zegt daarbij meer dan alleen tekst, dus plaats er zeker een leuke foto bij! Je bedrijf krijgt dan ook een eigen gezicht.

5. Zet aan toe actie
Eerlijk is eerlijk: je wilt ook dat al je online fans en volgers iets van je afnemen. Vergeet daarom niet een ‘call-to-action’ aan het eind van je bericht te zetten. Je wilt tenslotte dat je klanten in actie komen. Maak het je klant daarbij zo makkelijk mogelijk. Vermeld je website bijvoorbeeld met de directe link naar de juiste pagina, zodat hij of zij alleen maar daarop hoeft te klikken.

Een aantal voorbeelden:
– Meer weten? Kijk op www… (naam website noemen en link plaatsen)
– Profiteer van deze tijdelijke aanbieding en bestel uw favoriete item nu online want op = op! (directe link naar bestelmogelijkheid plaatsen)
– Op de hoogte blijven van al onze aanbiedingen? Meld je dan hier aan voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief. (directe link naar aanmeldingspagina plaatsen)

In een volgend blog zal ik nog meer gouden tips voor je social media delen. Heb je nog vragen of heb jij nog goede tips? Deel ze gerust, want dat is tenslotte de kracht van social media!