BEDRIJVEN EN ONLINE MARKETING…

Heel veel bedrijven maken te weinig gebruik van onlinemarketing. Dit is niet onlogisch omdat de gemiddelde ondernemer het druk genoeg heeft met zijn onderneming. Vaak van ‘s morgens vroeg tot ’s avonds laat met inkopen, klanten te woord staan en ook nog alle administratieve verplichtingen. Maar toch zal je als ondernemer moeten investeren in onlinemarketing om nieuwe klanten aan te trekken en contact te onderhouden met je huidige klanten, om nog beter jouw producten en/of diensten op jouw publiek te kunnen afstemmen.
Met de huidige social mediakanalen kan iedere ondernemer optimaal profiteren van digitale “mond-tot-mondreclame” of “smartphone-tot-smartphonereclame”. De recensies over jouw onderneming zijn ontzettend belangrijk en worden massaal gedeeld op de diverse social media. De inzet van social mediamarketing blijkt in de praktijk vaak een ondergeschoven kindje te zijn, met tijdsgebrek als voornaamste reden.

Daarom heb ik een aantal SOCIAL MEDIA TIPS voor ondernemers!

10 tips ter verbetering van de onlinemarketing voor ondernemers:

1. Een ‘responsive’ website, geschikt voor mobiel gebruik.
Wanneer jouw website op een smartphone slecht te lezen is, of wanneer de lezer moet scrollen om jouw volledige website te kunnen zien, zal Google jouw website niet tonen in de zoekresultaten op een smartphone. LET OP: Het overgrote deel van het internetgebruik gaat via de smartphone! Een enorme gemiste kans…

2. Een geverifieerde Google+ pagina
Een goed ingerichte Google+ pagina, zorgt voor veel duidelijkheid voor de klant. Op een PC of laptop wordt aan de rechterkant van het scherm alle benodigde informatie getoond als openingstijden, telefoonnummer en vestigingslocatie. Wanneer je een virtuele Google 360 graden Tour laat maken, kan de onlinebezoeker zelfs virtueel jouw bedrijf binnenwandelen…

3. Een zakelijke Facebookpagina
Facebook het grootste sociale medium. Grote kans dat jouw klant gebruik maakt van Facebook.
Een bedrijfspagina op Facebook aanmaken is vrij eenvoudig, maar vooral ook noodzakelijk;

Zorg ervoor dat je pagina-informatie goed wordt ingevuld:
– openingstijden,
– locatie,
– telefoonnummer,
– emailadres
– uitgebreide omschrijving van jouw activiteiten
– parkeermogelijkheden
– etc…

Heb je een restaurant, dan bestaat zelfs de mogelijkheid om je menukaart te uploaden of een reserverings-app op een extra tabblad te installeren.

4. Activeer jouw volgers
Wanneer jij als ondernemer persoonlijk contact onderhoudt met je klanten, mag ik aannemen dat je dit ook online wilt doen. Vraag aan jouw volgers wat zij willen, of waar zij naar op zoek zijn. Deels kennis met jouw volgers en zorg ervoor dat zij over jou spreken via social media. Onlinecommunicatie werkt dan als mond-tot-mondreclame en dat is toch de allerbeste reclame die er is!

5. Inplannen en spreiden van berichten
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoef je niet iedere dag berichten te plaatsen op social media. Je kunt er eens een middag voor gaan zitten en voor de rest van de maand je updates klaarzetten om te uploaden, verspreid over de daaropvolgende maand. Sommige updates kun je gerust nog een keer herhalen op Facebook of Twitter, uiteraard wanneer deze geen actualiteitswaarde bevatten.
Berichten op Facebook kun je inplannen. Op Twitter en Pinterest zal je gebruik moeten maken van externe tools. Instagram kan je alleen maar posten via je smartphone, maar veel vaan de externe tools hebben ook een Instagram planner, waarbij je een email ontvangt met het bericht dat je gepland hebt. Je hoeft deze alleen maar te kopiëren en te posten op Instagram.

6. Twitter
Twitter is een social medium waarbij je maar een beperkt aantal tekens kunt gebruiken (140) maar door het gebruik van Hastags (#) kan je heel goed jouw berichten categoriseren, waardoor men jou heel makkelijk kan terugvinden. Zoekt iemand op #Bloemen, dan komen alle berichten met deze hastag naar voren. Zoek dus goed uit waar jouw klanten op zoeken en waar jij op gevonden wilt worden. Verwerk dit in jouw tweets en het resultaat is daar.

7. Foto’s op Pinterest en Instagram
Pinterest en Instagram winnen op dit moment aan populariteit en zijn heel geschikt om verkeer naar je website te genereren en kan daardoor een goede aanvulling zijn op je marketingstrategie!
Je kunt heel makkelijk foto’s posten vanaf je eigen website of smartphone, hiermee kan je heel goed de sfeer van jouw onderneming of producten tonen aan jouw volgers.

8. Help jouw klanten aan goede Wifi en zij helpen jou
Lukt het niet om je netwerk te uit te breiden op Facebook of Twitter, dan is Social Hotspot een ultieme oplossing.
Social Hotspot biedt ondernemers, met name in de horeca, een tool welke het mogelijk maakt wifigebruikers om te zetten in fans, op zowel Facebook als Twitter. Je verschaft jouw klanten of bezoekers gratis toegang tot internet, in ruil voor een like van je Facebook Bedrijfspagina of door je bedrijf te volgen op Twitter.
Omdat bijna iedereen in bezit is van een smartphone en graag wil inloggen op een goed wifi-netwerk, zal de inzet van Social Hotspot resulteren in groei van jouw netwerk op social media.

9. Adverteer via social media
Je kunt adverteren via Facebook, Google Adwords, LinkedIn en Twitter.
Probeer uit wat voor jou het beste werkt. Je kunt op heel veel criteria selecteren, waardoor je exact jouw doelgroep kunt bereiken. Wanneer je een product voor vrouwen aanbiedt, kan je er dus voor zorgen dat alleen vrouwen dit bericht te zien krijgen. Hierdoor bespaar je heel veel geld ten opzichte van “oude media”.
Wanneer je een advertentiecampagne wilt opstarten, schakel dan een specialist in die de resultaten kan peilen en analyseren. Een slim opgezette marketingcampagne verdient een specialist en dit betaalt zichzelf terug.

10. Uitbesteden van jouw social media
Heb je zelf echt geen tijd om structureel met social media bezig te zijn, of weet je niet goed hoe je het beste in contact kunt komen met jouw (potentiele) klanten. Besteed dan jouw social media uit aan professionals. Zij kunnen jou helpen om meer rendement te halen uit onlinemarketing. 85% van de Nederlanders maakt dagelijks gebruik van 1 of meerdere social mediakanalen (blijkt uit onderzoek van CBS), dus het zijn een ontzettend belangrijke kanalen om jouw bedrijf te presenteren, je producten of diensten te etaleren en nieuwe klanten te vinden, of om gevonden te worden door nieuwe klanten.

Ik hoop dat ik je hiermee een stapje verder heb geholpen in de wereld van onlinemarketing.

Veel succes!

 Laat uw social media GRATIS analyseren