SUCCESVOL OP SOCIAL MEDIA

Waarom consumenten merken volgen

Uit het onderzoek blijkt dat merken voornamelijk worden gevolgd voor ‘interessante en relevante’ content, en ook door de acties en de deals waar men graag van op de hoogte wil blijven. Daarnaast volgen mensen graag het merk als ze een ‘happy customer’ zijn. Wat valt af te leiden uit de onderzoeksresultaten is dat social media altijd persoonlijk zijn en de content die je deelt altijd relevant en interessant moet zijn. Als je de hele tijd kille en zakelijke content verspreidt (opgesteld vanuit een zend-strategie), dan zullen weinig mensen je merk/bedrijf gaan volgen.

Hoe kunt u het succes op social media beïnvloeden?
Er zijn drie belangrijke kenmerken die het succes op social media zullen beïnvloeden

1) Promoot uw social mediapagina’s
Vertel aan uw (potentiele) klanten, leveranciers, medewerkers dat u actief bent op social media. Vraag hen om uw bedrijf te volgen en te promoten in hun eigen netwerk. Hiermee is de basis al gelegd.

2) Verstuur berichten
Het is belangrijk om regelmatig in contact te zijn met uw doelgroep. Zo blijven zij op de hoogte van uw activiteiten én blijft u onder de aandacht.
Denk bij het plaatsen van een bericht ook aan het “sociale” aspect. We begeven ons niet voor niets op “Social Media”.
U ontvangt regelmatig emailberichten van SocialConcept. In deze email vragen wij u om input. U hoeft niet heel diep na te denken, een korte tekst en een foto is vaak al genoeg. Ons SocialConcept Team zal uw bericht omvormen tot een krachtige (reclame)tekst en deze direct op uw social mediakanalen plaatsen.

3) Vraag om recensies
Vraag aan uw huidige klanten of zij hun ervaring met u willen delen op uw social mediapagina’s. Hierdoor vertellen zij aan hun vrienden dat zij u vertrouwen en dat ze gerust zaken met u kunnen doen.

Laat zien dat u er bent!
Om zoveel mogelijk onder de aandacht te komen, is het noodzakelijk om uw (potentiele)klanten overal met u in aanraking komen. Dit geldt ook voor uw social mediakanalen. Promoot uw kanalen op diverse manieren, via:

1) Offline media
Onder offline media verstaan wij: Kranten, folders, Driehoeks borden, reclame borden maar ook visitekaartjes, briefpapier en dergelijke.

2) Online media
Onder online media verstaan wij: Uw website, Emailhandtekening en Emailmarketing.

3) Op uw eigen locatie
Plaats posters/stickers bij de ingang, flyers op belangrijke plaatsen in uw bedrijf (kassa), Op uw menukaart of prijslijst, op offertes die u uitbrengt en dergelijke

Versturen van berichten
Een van de belangrijkste zaken die ervoor zorgen dat u onder de aandacht komt en blijft bij uw doelgroep is het versturen van berichten.
Denk bij het versturen van een bericht ook aan het “sociale” aspect. We begeven ons niet voor niets op “Social Media”. Uiteraard hoeft niet ieder bericht een sociaal tintje te hebben.

Een bericht kan bestaan uit: Informatie over uw bedrijf, een foto, een actie of iets “leuks” (Denk hierbij bijvoorbeeld aan een jarige of jubilerende medewerker). Berichten die inspelen op de actualiteiten zorgen vaak voor een groot bereik.

Voorbeelden:
Relevante nieuwsartikelen
Men vindt het altijd interessant om op de hoogte te zijn van de laatste nieuwtjes. Hierdoor houdt u uw doelgroep op de hoogte van wat er allemaal speelt in uw branche of u bedrijf.

Informatie over uw bedrijf en medewerkers
Uw volgers zijn u gaan volgen met een reden. Deze reden is vaak omdat ze zich betrokken voelen bij uw bedrijf en medewerkers. Daarom vinden uw volgers het extra leuk als er een keer een bericht voorbijkomt dat over een jubileum, verjaardag of ander “sociaal” aspect. Deze berichten krijgen vaak extra aandacht en worden meer gedeeld. Uw zichtbaarheid wordt dan dus vergroot.

Producten of diensten
Wanneer u nieuwe producten of diensten heeft is social media het ideale mediakanaal om dit kenbaar te maken.

Actie’s
Wanneer u een leuke actie heeft kan deze makkelijk en snel via social media een enorm bereik opbouwen.

Humor
Social media is er vooral om bedoeld om leuke berichten te delen met vrienden. Dus wanneer u een leuke cartoon of filmpje heeft over uw bedrijf of beroepsgroep, dan kan dat een zeer positief effect hebben op uw zichtbaarheid.

 Laat uw social media GRATIS analyseren