Jongeren laten steeds vaker de bekende social media platforms zoals Instagram, Facebook en Snapchat links liggen en verschuiven naar TikTok. De TikTok app is ontzettend populair terwijl de meeste mensen boven de dertig het niet eens kennen.

 

Wat is TikTok?

TikTok is een gratis app waar gebruikers zichzelf filmen en ze allerlei content maken. De video’s bewerken ze met behulp van verschillende effecten en filters. Een video duurt meestal zo’n 15 seconden en de volgers kunnen deze liken en op reageren. Vanuit de app kunnen de video’s ook doorgeplaatst worden naar andere social mediakanalen.

Voorheen stond TikTok bekend als Musical.ly, Musical.ly werd in 2016 voor het luttele bedrag van 1 MILJARD dollar gekocht door het Chinese bedrijf ByteDance. In 2017 fuseerde het met de app TikTok. 1 MILJARD DOLLAR… En dan te bedenken dat de meeste mensen het nog niet eens kennen.

 

De gebruikers

TikTok is de 1 miljard gebruikers inmiddels al voorbij. In 2018 werd de app ongeveer 50% vaker gedownload dan bijvoorbeeld het nog steeds snel groeiende Instagram.

TikTok is populairder dan LinkedIn, Twitter, Pinterest en het vergelijkbare Snapchat. En dat in zo’n korte tijd.

De app is bestemd voor gebruikers van 13 jaar en ouder. Echter is de leeftijd moeilijk, of eigenlijk helemaal niet, te controleren. Ik bedoel, je vult een geboortedatum in en je account is gemaakt. Het idee is dan ook dat veel gebruikers zelfs onder de 13 zijn. In totaal ligt ruim 2/3 van de gebruikers onder de dertig jaar.

 

Video’s

TikTok wordt het meest gebruikt voor video’s. De meeste video’s zijn rond de 15 seconden, maar dankzij de mogelijkheid om video’s aan elkaar te koppelen kan je een video maken van maximaal 60 seconden. In de app zit een zeer gebruiksvriendelijke video-editor die dit allemaal mogelijk maakt. Met deze video-editor ligt TikTok voor op haar concurrenten. Deze editor heeft heel veel leuke optie’s. Denk hierbij aan Crossfading of pauzes inlassen tijdens je video, maar ook Augmented Reality behoort tot de mogelijkheden. Als je dat afzet tegen de concurrentie die “slechts” van stickers, GiFjes, emoji’s en wat andere optie’s biedt, zul je begrijpen dat TikTok natuurlijk steeds meer wint aan populariteit.

 

 

Wil jij weten welk social mediakanaal voor jouw bedrijf interessant is? Laat dan een social media analyse uitvoeren door één van onze specialisten.

 

 

 

Bron: Dutch Cowboys

Open chat
Heb je een vraag?
Hallo, stel je vraag via WhatsApp
Powered by