Wist je dat bijna 25% van het verkeer naar webpagina’s door sociale media wordt gedreven?
Als het om de marketing van je bedrijf gaat, zijn maar er weinig tools zo krachtig als social media. Maar, hoe zorg je dat jouw bericht er in een feed uitspringt? Je neemt het namelijk niet alleen op tegen al die andere berichten, je hebt ook nog eens beperkte ruimte —aantal tekens in een bericht — om te overtuigen. Daarom is het belangrijk dat je de juiste woorden kiest. Met deze 10 social media tips schrijf je overtuigende teksten:

1. Houd het kort en simpel!
Studies wijzen uit dat korte berichten voor meer engagement zorgen. Probeer op Facebook en Instagram ook om je tekst zo te maken dat lezers de tekst kunnen lezen zonder op ‘uitklappen’ te klikken. Tip: houd je onderschrift op Instagram kort en zet dan al je hashtags samen als eerste reactie op je eigen post.

2. Grijp meteen de aandacht van je lezers.
Mensen hebben een korte aandacht spanne en bladeren meestal snel door drukke feeds. Trek met de eerste paar pakkende woorden meteen hun aandacht.

3. Gebruik voornaamwoorden
Woorden als ‘wij’, ‘onze’, ‘jij’ en ‘jouw’ maken je berichten persoonlijker en doelgerichter.

4. Houd het luchtig
Je wilt natuurlijk professioneel overkomen, en bij sommige bedrijven past een formele schrijfstijl beter, maar over het algemeen worden mensen op sociale media eerder aangetrokken door luchtige berichten in spreektaal. Een goede manier om meer spreektaal in je berichten te verwerken, is verkorte bezitsvormen te gebruiken (bijvoorbeeld ‘z’n’ in plaats van ‘zijn’).

5. Bedenk manieren om tekens te besparen
Gebruik een ampersand (‘&’) in plaats van ‘en’. Gebruik ‘2’ in plaats van ‘twee’ en ‘4’ in plaats van ‘vier’. Maar pas op met het gebruik van bijvoorbeeld ‘w8’ in plaats van ‘wacht’: niet elk publiek kan dit waarderen.

6. Check het goed
Pluis je bericht na op typefouten voordat je het plaatst. Het is nog beter om een collega te vragen een blik op je tekst te werpen, om de foutjes eruit te halen die jij over het hoofd hebt gezien.

7. Lees het bericht hardop
Dit is iets anders dan checken op fouten of typefoutjes. Lees je bericht na, het liefst hardop, voordat je het plaatst om er zeker van te zijn dat het klinkt zoals je het bedoelt. Kan het verkeerd worden geïnterpreteerd, is het verwarrend of onbedoeld ongepast?

8. Voeg een duidelijke oproep tot actie toe
Voeg een duidelijke oproep tot actie toe en zorg dat mensen die actie gemakkelijk kunnen ondernemen. Vraag je ze om een blog te lezen? Voeg een duidelijke koppeling naar de blog toe.

9. Voeg een foto toe
Berichten met foto’s hebben statistisch gezien een hogere mate van engagement (313% hoger op Twitter!) en trekken meer aandacht in drukke feeds, zodat mensen wat langer blijven hangen bij jouw post.

10. Gebruik relevante hashtags…
Maar wel met mate. Hashtags kunnen een prima manier zijn om jouw content te presenteren aan een nieuw, relevant publiek (of gewoon om wat leuk commentaar toe te voegen aan je bericht). #Maar #niemand #wil #een #bericht #lezen #dat #vol #hashtags #staat.

 

Kom je zelf niet aan social media toe? Kijk dan of uitbesteden voor jou een optie is.

 

 

Bron Eventbrite

Open chat
Heb je een vraag?
Hallo, stel je vraag via WhatsApp
Powered by