Precision beats Power en Timing beats Speed

 

Heel veel bedrijven zetten nog steeds groots in op de diverse media. Zolang ik overal zichtbaar ben, krijg ik vanzelf genoeg naamsbekendheid. Uiteraard zit daar een kern van waarheid in. En het schrikt ook heel veel kleinere bedrijven af om hun doelgroep te bereiken..

Ik hoor vaak zeggen; Ja maar, daar heb ik het budget niet voor. Die andere bedrijven zie ik overal en ik heb niet zoveel marketingbudget om uit te geven…

Doodzonde…

Waarom zou je als “kleinere” ondernemer je niet goed kunnen laten zien? Je moet alleen wat voorzichtiger, slimmer en doelgerichter met je budget omgaan.

 

Doelgroep

Wanneer je op zoek bent naar jouw klant in jouw regio, kan je via diverse social media kanalen heel gericht je boodschap verkondigen.

 

Voorbeeld

Stel je hebt een fietsenwinkel en je adverteert nu in een regionale krant met ¼ pagina. Dan kost je dat ongeveer € 300,- per advertentie. Die krant heeft een oplage van 100.000 exemplaren. Dus jij betaalt € 300,- voor een bereik van 100.000 mensen.

Niet iedereen leest die krant, toch? Gemiddeld leest 15% daadwerkelijk de regionale krant. Dat betekent dat je eigenlijk € 300,- betaalt voor een bereik van 15.000…

Maar, niet al die 15.000 mensen houden ook van fietsen (al heeft wel bijna iedereen een fiets) De mijne staat al 3 jaar onaangeroerd in de schuur… Stel nou dat de helft regelmatig fiets, oke? Dan betaal je dus eigenlijk € 300,- voor 7.500 mensen. Dat is 7,5% van de totale oplage.

Doen die andere 92,5% dan helemaal niet mee? Natuurlijk wel, tenminste dat deel dat de krant daadwerkelijk leest. Is de krant daardoor een slecht medium? Nee hoor helemaal niet, maar het is veel belangrijker, als je geen onbeperkte budgetten hebt, om goed te kijken wat en wanneer je het medium inzet.

 

Precision

Nu zou je ook diezelfde 7.500 mensen kunnen bereiken via doelgroep bepaling via social media en betaal je slechts € 35,-. Dit betekent dat je dus 8,5 keer een campagne kunt doen via social media ten opzichte van één advertentie.

Zo zie je maar dat precision ruimschoots power beats.

Als je dan ook nog weet, en dat weten wij, wanneer jouw doelgroep actief is op social media en je zorgt dat je timing perfect is… Versla je Speed ook nog eens. Dan heb je twee vliegen (of fietsers) in één klap.

 

Hoe werkt dat nou?

Via social media kunnen wij precies in kaart brengen wie er van fietsen houdt. Dit komt doordat ze zich regelmatig aanmelden voor fietsevents, of omdat ze door hun internetgedrag laten zien dat ze geïnteresseerd zijn in fietsen. Op deze manier kan je dus heel gericht jouw doelgroep bepalen en absoluut met “scherp” schieten in plaats van met hagel in het luchtledige, in de hoop dat er toevallig een fietser voorbij fiets 😊

Maar er zijn nog heel veel meer mogelijkheden om via social media jouw specifieke doelgroep te bereiken. Daar kom ik in andere blog vast nog wel op terug. En anders neem je gewoon even contact op als je vragen hebt. Ik deel graag mijn kennis.